با در نظر گرفتن اینکه در فصل تابستون هستیم و با تعطیل شدن مدارس ، افراد بیشتر به فکر سفر به شهرهای جور واجور می افتن. این وسط تکلیف خانمای باردار چیه ؟ مجاز هستن به مسافرت برن یا نه ؟ سفر واسه اونا و جنین داخل شکمشون مشکلی به وجود نمی آورد ؟ اگه یه خانوم باردار مجازه به مسافرت بره ، چه کارایی باید بکنه تا سفر بی خطری داشته باشه ؟

تحقیقات نشون میده، اگه 

حاملگی  بدون آسیب باشه، سفر کردن اثر مضری روی اون نداره.

سفر با هواپیما خطر خاصی ایجاد نمی کنه به شرطی که فشار هوا در داخل هواپیما به طور کاملً تنظیم شده باشه. مسافرت هوایی باید پس از ماه هشتم بارداری باید با اجازه دکتر متخصص باشه و خانوم باردار باید دست کم هر دو ساعت یه بار قدم بزنه. هیچوقت در هفته های آخر بارداری ( از هفته ۳۵ به بعد ) با هواپیما مسافرت نکنین. شاید بیشترین خطر سفر به خصوص در مسافرتای بین المللی، بروز مشکل در محلیه که امکانات کافی واسه درمان وجود نداره.

برنامه مسافرتی خود رو در سه ماهه دوم بارداری بذارین (هفته ۲۸-۱۴ بارداری ) ، چون در سه ماهه اول بارداری ، خطر سقط جنین هست. هم اینکه در سه ماهه سوم ( از ۲۸ هفتگی به بعد )، احتمال زایمون زودرس میره.

درزمان مسافرت با اتومبیل ، از کمربند ایمنی اون استفاده کنین. هیچ مدرکی وجود نداره که نشون بده این کمربندها احتمال آسیب به جنین رو زیاد می کنن. در واقع کلی ترین دلیل مرگ جنین در تصادفات ، مرگ مادره. کمربند باید در زیر شکم و روی قسمت فوقانی رانا قرار گیرد و تا اون جایی که ممکنه باید چگونگی قرار گرفتن کمربند راحت باشه، کمربند شونِه هم باید در میان دو سینه قرار گیرد.

اما شرایط خاصی که باید واسه مسافرت مورد توجه قرار گیرند عبارتند از : 

فشار خون بالا  ، سابقه سقط جنین ، خونریزی و دیابت .

مادر گرامی ، مسافرت در طول 

بارداری  می تونه آرامش بخش و خوشحال کننده و باحال باشه، به شرطی که چند نکته رو مورد توجه بذارین :

۱- برنامه مسافرتی خود رو در سه ماهه دوم بارداری بذارین (هفته ۲۸-۱۴ بارداری ) ، چون در سه ماهه اول بارداری ، خطر سقط جنین هست. هم اینکه در سه ماهه سوم ( از ۲۸ هفتگی به بعد )، احتمال زایمون زودرس میره.

۲- از نشستن به مدت طولانی دوری کنین و دست کم هر ۲-۱ ساعت یه بار قدم بزنین و بدن خود رو بکشین. در هواپیما یا قطار هر چند کوتاه هم که شده قدم بزنین؛ چون حتی قدم زدن کوتاه مدت باعث بهتر شدن جریان خون شده و از ورم پاها جلوگیری می کنه.

۳- هر ۴-۳ ساعت، دست کم یه لیتر آب واسه جلوگیری از هدر رفتن آب بدن بخورین و واسه جلوگیری از عفونتای ادراری از وسایل بهداشتی استفاده کنین.

۴- غیر از وعده های اصلی غذا ، میان وعده هم استفاده کنین.

۵- کیفی شامل ساندویچای کوچیک ، کشمش ، 

نونای سبوس دار  و میوه و سبزیایی مثل سیب  و هویج همراه خود داشته باشین.

۶- لباس گشاد و راحتی بپوشید. هم اینکه کفش راحتی به پا کنین.

۷- همراه خود بالش کوچیکی واسه جلوگیری از کمردرد داشته باشین.

۸- حتماً یه کپی از گزارشای بارداری خود ( که از دکتر یا مامای خود گرفتین ) با خود داشته باشین. اگه به نقاط دوری مسافرت می کنین، بیمارستانایی رو که به مقصد مورد نظر شما نزدیک تر هستن، شناسایی کنین تا در صورت ضرورت به اونا مراجعه کنین.

۹- قبل از مصرف هرگونه دارو یا آمپولی با دکتر خود مشورت کنین.

در آخر میشه گفت که شما با پیش بینیای مناسب و اجازه دکتر خود، می تونین با خیال راحت واسه تعطیلات به مسافرت برید و سفری خوشحال و راحت داشته باشین.

نیره ولدخانی – کارشناس تغذیه تبیان

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه