: احساس می کنین شکم بزرگی دارین؟ در این مقاله شما یاد می گیرین چیجوری نفخ خود رو برطرف کنین و احساس و ظاهر بهتری داشته باشین و با راه های رفع چربی شکم آشنا میشین. با بنیتا همراه باشین.

: متورم شدن شکم شما به خاطر چربیه یا نفخ معده؟ [قسمت اول]

اون عده از شما که بعضی وقتا از متورم شدن شکم رنج بردین، آگاهید که این اتفاق چه از نظر بدنی و چه از نظر روحی می تونه تجربه ای بد و ناراحت کننده باشه. چیزی که ممکنه ندونین دلیل بروز این آسیب س. درحالی که بعضیا فکر می کنن تورم معده و شکم فقط به خاطر چربی اتفاق می افته، ممکنه دلیل اون فقط به خاطر نفخ شکم باشه. اینکه بتونیم این دو موضوع رو از هم جدا کنیم امر خیلی مهمیه و هرکدوم نشونه بروز مشکلی در سلامتیه که دقیقاً با روشی برعکس دیگری٬ سلامتی رو تهدید می کنه. اگه درباره این مشکلات آگاهی و علم کافی نداشته باشین ممکنه به روش اشتباهی واسه رفع این بیماریا بکوشید که نه فقط مشکل شما رو حل نمی کنه بلکه شدید شدن هم می کنه. واسه ادامه مطلب با بنیتا همراه باشین.

چیجوری می تونین فرق بین چربی شکمی و نفخ شکم رو دریابید؟

Credit: foodsng

وقتی که با آسیب متورم شدن شکم مواجه میشین، اول از همه باید نشونه هایی رو که در بدن شما هست در نظر بگیرین تا بتونین دلیل بروز اونو دریابید. این جور شما میتونین در مورد اینکه چیجوری با مشکل برخورد کنین آگاهانه اراده کردن کنین و این اطمینان رو میده که شما به دنبال دوره های درمانی مناسبی که نتیجه بخش هستن می رید. با در نظر گرفتن این مطالب، چهار نکته مهمی که واسه تمییز دادن نفخ شکم و چربی شکمی باید در نظر بگیرین عبارت ان از:

۱- تورم در ناحیه شکمی شما موضعیه یا گسترده؟

واسه شروع، از نظر ظاهری شکم خود رو نگاه کنین. متورم شدن محدود به یه نقطه شده و تو یه ناحیه متمرکزه و یا اینکه می تونین در نواحی دیگه بدنتون هم اونو ببینین و تشخیص بدین؟ اگه پاسختان به سؤال قبلی مثبته، شما به احتمال زیاد از نفخ رنج می برید که معده و چاله بطنی شما رو آزار میده. اگه شما متوجه برآمدگیای دیگری در نقاط دیگه بدن مخصوصا باسن و رانا شدید، پس شایدً شما دچار چربی اضافه اید.

۲- این تورم٬ شکم شما رو سخت محکم کرده یا شکمتون حالت اسفنجی داره؟

در این مرحله شما باید شکمتون رو مخصوصا در نقاط متورم شده فشار بدین. به عنوان یه قانون کلی و عمومی، اگه نقاطی که روی اونا فشار اعمال می شه حالت اسفنجی دارا باشن نشون دهنده چربی شکمیه. درحالی که نفخ باعث می شه شکم شما سفت شده و درنتیجه زیر فشار دست٬ محکم و سخت حس می شه. به عنوان نتیجه این بخش میشه گفت که اگه کسی بتونه بیشتر از یه اینچ از شکم خود رو بین دو انگشت بگیره، حامل چربی اضافیه.

۳- تورم در شکم شما دائمیه یا به طور متناوب میاد و بعد رفع می شه؟

طول یه مدت که تورم معده شما ادامه داره یه شاخص کلیدی٬ پیدا کردن ریشه دلیل اون هستش. به این صورت که سلولای چربی در طول زمان و به احتمال زیاد به صورت دائمی به همون حال باقی می مانند. برعکس اون، نفخ به صورت متناوب اتفاق می افته، یعنی شکل معده شما در بازه های جور واجور روز متفاوت بوده و بالا و پایین میره.

۴- تورم شکم شما دردناکه یا خیر؟

و آخرین اینجاش خیلی مهمه که بررسی کنین متورم شدن شکم شما با درد همراه س یا نه. چراکه نفخ معده تقریباً همیشه تجربه ای دردناکه (هرچند درجه درد ممکنه هر بار فرق کنه) درحالی که چربی اضافی باعث ناراحتی جسمی نمی شه. هم اینکه وجود گاز معده بیش ازحد می تونه یکی از دلیلای نفخ باشه، مخصوصاً اگه همزمان با این باشه که معده شما بادکند.

چیجوری میشه نفخ شکمی رو درمان کرد؟

وقتی علائم دقیق رو در بدنتون بررسی کنین، نشونه ای روشن از ریشه تورم شکمی به دست میارید. در این مرحله شما می تونین یه دوره مشخص از درمان ثابت شده رو شروع کنین. این بسیار مهم و لازمه چراکه اشتباه در تشخیص و فرق بین نفخ و چربی شکمی باعث می شه خیلی از مردم متورم شدن شکم رو به عنوان مسئله ای پیش پاافتاده و غیرمهم که فقط روی ظاهرشون اثر گذاشته آزمایش کنن.

این اشتباه سهوی بزرگیه چراکه نفخ شکمی ممکنه نشون دهنده یه خطر جدی شناخته شده واسه سلامتی به نام دیابوسیس یا ناتراز شدن زیستی باشه. این مریضی به وجود اومده به وسیله نبود تعادل بین باکتریای خوب و باکتریای بد موجود در چاله شکمی شماس. جایی که در اون موجودات ناسالم و مضری مثل مخمرها و تک یاختها در روده ها رشد می کنن و الگوهای تغذیه ای بدن رو تغییر میدن.

این نبود تعادل مانع رشد ۴۰۰ باکتری موجود و به درد بخور که به طور طبیعی در شکم وجود دارن می شه که علاوه بر نفخ٬ دلیل اصلی خیلی از مشکلات سلامتی دیگه هم هست که فرد رو آزار میده. ( ازجمله سوءهاضمه، اسهال و تهوع، کمبود آهن، خستگی و حتی ناراحتیای پوستی.) پس اگه شما تشخیص دادین تورم شکمی شما به وجود اومده به وسیله نفخه نه چربی، ما اینجا واسه شما یه سری مراحل اولیه و پایه ای مقابله با این مشکل رو ذکر می کنیم:

۱- تموم مدت بدنتون رو هیدراته نگه دارین

بیایید با اصول اولیه شروع کنیم. وقتی شما به اندازه کافی مایعات نمی خورید بدنتون واسه جلوگیری از کم آبی سلولا٬ شروع به جمع آوری و ذخیره آب می کنه. پس با نوشیدن بیشتر مایعات در طول روز (دست کم شش لیوان هشت اونسی) بدنتون رو هیدراته نگه دارین تا متابولیسم شما ناچار به احتباس آب نشه. فقط در انتخاب نوشیدنی خود دقت کنین و تلاش کنین تمرکز نوشیدنیا بیشتر روی آب باشه و از مصرف نوشیدنیای خیلی شیرین و دارای طعمای مصنوعی دوری کنین.

۲- وعده های غذایی شامل پروتئین بالا استفاده کنین

به طور مشابه، وعده های غذایی شامل پروتئین بالا، می تونه احتباس آب و درنتیجه علائم نفخ کردن رو کم کنه. دلیل اونم اینه که اینجور رژیمایی کمک می کنن مایعات از راه ادرار دفع شن، و بافتای بدن در طول زمان خشک باقی بمونن. این مخصوصا واسه زنان که بیشتر  از جمع شدن آب در بدنشون و نفخ کردن رنج می برن می تونه خیلی مؤثر باشه.

۳- مصرف کربوهیدراتا رو کم کنین

واسه آگاهی بیشتر شما باید بگیم که سندروم روده تحریک پذیر (IBS) شایع ترین مشکل گوارشی در دنیاس که حدود ۱۴ درصد از مردم از اون رنج می برن. (بیشتر موارد حتی تشخیص داده نشده ان). نفخ کردن یکی از علائم شایع این بیماریه، ولی اگه شما حتی ازIBS  هم رنج نمی برین، دونستن این شرایط ممکنه به پیدا کردن علل مشکل شما کمک کنه.

کربوهیدراتای غیرقابل هضم که در اصطلاحات پزشکی FODMAPS میگن، شدیدا نفخ معده رو زیاد می کنن و علائم مریضی IBS رو بدتر می کنن. پس کم شدن اندازه کربوهیدراتایی که مصرف می کنین یا دست کم اصلاح الگوی مصرف اونا، می تونه در طول زمان به بهتر شدن خیره کننده حال شما منجر شه.

اگه شما از چربی شکمی رنج ببرین چه کاری می تونین بکنین؟

واسه کسائی که خیلی روشن می دونن دچار چربی اضافی هستن ما اینجا یه سری از راهنماییا و تکنیکا رو گفتیم که می تونه به اصلاح این وضعیت کمک کنه و ظاهر فیزیکی بهتر و سالم تری رو به شما برگرداند.

۱- از مصرف کربوهیدراتای ساده و قندهای تصفیه شده دوری کنین

Credit: s.eatthis-cdn

جالبه بدونین کسائی که از چربی شکمی رنج می برن هم باید به دقت مصرف کربوهیدراتای خود رو کنترل کنن. دوری از مصرف کربوهیدراتای ساده که خود رو به صورت چربی ظاهر می کنن نقطه شروع خوبیه که می تونه حذف شکر تصفیه شده در موادی مثل شکلات و شیرینی و نوشابه های انرژی زا از رژیم غذایی باشه.

۲- با مصرف پروتئین و فیبرهای غنی شده بدن خود رو بازسازی کنین

مصرف پروتئین و فیبر علاوه بر قوی کردن بدن، در طول زمان به کاهش چربی شکمی هم کمک می کنه. پروتئین به کاهش تمایل بدن به غذاهای ناسالم کمک می کنه (تا حدود ۶۰ درصد) درحالی که اندازه کالری اون واسه بالا بردن متابولیسم فقط حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کالریه. یه رژیم غذایی که شامل فیبرهای محلول باشه هم باعث آهسته شدن روند گوارش می شه که موجب می شه شما مدت طولانی تری احساس سیری کنین و اشتهای طبیعی شما رو کم می کنه.

فقط در نظر داشته باشین که از نظر پیچیدگی ساختاری٬ فیبرها هم مثل کربوهیدراتا عمل میکنن، پس شما باید در مورد اینکه کدوم فیبرها می تونن به کاهش وزن کمک کنن و در بهبود سلامتی مؤثر باشن درست تصمیم بگیرین.

۳- رژیم غذایی رو با تمرینای ورزشی ترکیب کنین

وقتی که به یه بدن خوش اندام و تراشیده فکر می کنیم، کنار گذاشتن کلید اصلی اون (تمرینای ورزشی) شدنی نیس. واسه رسیدن به یافته های بهینه، باید ورزش رو هم تراز و در ترکیب با رژیم ورزشی قرار داد. با اینکه رسیدن به توازن بین تمرینای عضلانی و قلبی-عروقی هم چیزی خیلی با اهمیته. انجام ورزشای شکمی به تنهایی واسه کاهش چربی های شکمی کافی نیس و شما باید در فعالیتای شدیدتری به خاطر سوزوندن چربیا و کاهش وزن خود شرکت کنین. 

قسمت دوم این مطلب رو از دست ندین.

مقاله ۱۴ حرکت پیاده روی واسه سوزوندن چربی و تقویت انرژی در بدن رو هم به شما پیشنهاد می کنیم. 

 

    مقالات در رابطه

  • ۷ نکته در مورد جرم گوش که سلامت شما رو نشون می دهد

  • قاتل خاموش: ۷ غذایی که با فشار خون بالا مقابله می کنن

  • ۱۰ عادت آزاردهنده که شما در باشگاه دارین

 

.

منبع :