: احساس می کنین شکم بزرگی دارین؟ در این مقاله شما یاد می گیرین چیجوری نفخ خود رو برطرف کنین و احساس و ظاهر بهتری داشته باشین و با راه های رفع چربی شکم آشنا میشین. با بنیتا همراه باشین.

: متورم شدن شکم شما به خاطر چربیه یا نفخ معده؟ [قسمت دوم/پایانی]

شما دوست دارین واسه میهمانی امشب شکمی صاف داشته باشین، اما به لطف نوشیدن مقدار زیادی آب گازدار، و یا خوردن یه بشقاب پر از چیپس ذرت، حالا بالا کشیدن زیپ شلوارتان خیلی سخت شده! نفخ شکمی نه فقط باعث می شه ظاهر آدم بد به نظر برسه، بلکه موجب ناراحتیای فیزیکی هم می شه. و اما خبر خوب اینکه کارشناسان می گن نفخ شکمی یه مریضی شایعه که شما خیلی راحت می تونین از اون پیشگیری کنین. ما اینجا از وزن اضافی به وجود اومده به وسیله چربی شکم صحبت نمی کنیم. بلکه در مورد باد کردن موقت شکم صحبت می کنیم که بیشتر افراد هرازگاه به اون دچار می شن. با بنیتا همراه باشین.

دکتر مایکل جنسن، متخصص غدد و محقق بیماریای چاقی در کلینیک مایو، میگه اگه نفخ معده مربوط به شرایط پزشکی مثل بیماریای قلب یا کبد نباشه، تنها دلیل واقعی اون گازهای روده و معده س نه وزن آب.

دکتر جنسن میگه: «این ماجرا که نفخ شکم از تجمع مایعات در بدن یه آدم بزرگ سال سالم به وجود بیاد فقط یه افسانه س، چراکه شکم اولین جایی نیس که مایعات در اون انباشته می شن». اون ادامه میده: «عوضش شما می تونین انباشتگی مایعات رو در پاها یا قوزک پاهاتون وقتی که زیاد وایس تادید ببینین».

پس چی باعث می شه گاز در شکم جمع شه و باعث اون احساس و ظاهر بد و ویرون کننده در شما شه؟ اینجا جواب تعدادی از کارشناسان رو می خونیم، هم اینکه راهنماییا و پیشنهادایی که واسه داشتن شکمی صاف دارن:

۱- جلوگیری از یبوست

دکتر جنسن میگه: «مصرف کم فیبر و مایعات و نداشتن فعالیت بدنی، می تونه منتهی به یبوست شه که نتیجه اش نفخ کردن است». واسه دوری از یبوست، داشتن یه رژیم غذایی شامل فیبر بالا (۲۵گرم در روز واسه زنان و ۳۸ گرم در روز واسه مردان) از مواد غذایی مثل غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات، حبوبات و آجیلا و بذرها و دانه های خوراکی می تونه بسیار کمک کننده باشه.

هم اینکه مواردی مثل نوشیدن مقدار زیادی مایعات (شش تا هشت لیوان در روز) و داشتن فعالیت بدنی به مدت دست کم نیم ساعت در روز و پنج روز در هفته هم موردنیازه. اگه رژیم غذایی شما شامل فیبر پایینیه تلاش کنین اونو کم کم بالا ببرین تا به سطح ایده آل برسه و اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین نوشیدن مقدار زیادی مایعات رو یادتون نره.

۲- حساسیتای غذایی به گندم و یا نبود هضم لاکتوز رو بررسی کنین

حساسیتای غذایی و هم اینکه نبود توانایی بدن در هضم مواد، می تونه منتهی به تولید گاز و درنتیجه نفخ شه. اما این موارد حتماً باید به وسیله دکتر شما تایید شن. خیلی از مردم خودشون این بیماریا رو در خودشون تشخیص میدن و به صورت غیرضروری مصرف سالم  لبنیات و غلات سبوس دار رو از رژیم غذایی شون حذف می کنن. اگه شما شک دارین که به مواد غذایی خاصی حساسیت دارین، با دکتر خود واسه انجام آزمایشای لازم مشورت کنین.

۳- با سرعت غذا نخورین

Credit: scienceabc

دکتر دان جکسون بلاتنر مؤلف کتاب «رژیمای گیاهخواری» میگه: به سرعت غذا خوردن و نجویدن خوب مواد غذایی می تونه منتهی به بلع هوا و درنتیجه نفخ شه. پس آروم غذا بخورین و از اون لذت ببرین. صرف وعده های غذایی شما دست کم باید نیم ساعت طول بکشه. یادتون باشه که عمل هضم غذا از دهن شروع می شه و شما فقط با جویدن بیشتر غذا می تونین نفخ خود رو کم کنین.

آهسته غذا خوردن خاصیت دیگری هم داره. وقتی که شما بیشتر زمان می ذارین تا غذا رو بجوید و طعم اونو حس کنین، وعده غذایی یا خوراکی شما براتون خوب تر هستش. و تحقیقات نشون میدن که اگه شما یواش تر غذا بخورین، درآخر اندازه کمتری غذا می خورین.

۴- بیش ازحد نوشیدنیای گازدار بخورین

دکتر بلاتنر میگه: زیاده روی در نوشیدنیای گازدار، حتی  شکلای جور واجور رژیمی، می تونه باعث افزایش گاز در شکم شه. به جای اون، آب طعم دار شده با آب لیمو یا خیار رو بخورین. یا دست کم اندازه مصرف نوشیدنی گازدار روزانه خود رو کم کنین. تلاش کنین چای نعنا رو امتحان کنین که یه نوشیدنی آروم بخش است و می تونه به کاهش نفخ هم کمک کنه.

۵- بیش ازحد آدامس نجوید

آدامس جویدن هم یکی از مواردیه که باعث بلع هوا می شه و درنتیجه منتهی به نفخ می شه. اگه شما عادت دارین آدامس بجوید، این عادت رو با مکیدن یه تیکه آب نبات سفت یا خوردن مواد غذایی سالمی مثل میوه و سبزیجات یا پاپ کورن کم چرب جانشین کنین.

۶- مراقب غذاهای «بدون شکر» باشین

دکتر بلاتنر میگه: خیلی از بیمارهای من از نفخ شاکی هستن چراکه بیش ازحد مواد غذایی و نوشیدنیایی رو مصرف می کنن که به طور مصنوعی شیرین شدن و شامل شکر الکل هستن. این مواد می تونن منتهی به نفخ کردن بشن. کارشناسان پیشنهاد می کنن روزانه بیشتر از ۲ یا ۳ وعده غذایی یا نوشیدنی که شامل شیرین کننده های مصنوعی باشه مصرف نکنین.

۷- مصرف سدیم رو محدود کنین

دکتر جنسن میگه که غذاهای فراوری شده بیشتر شامل اندازه زیادی سدیم و مقدار خیلی کمی فیبر هستن که هردوی اینا می تونن باعث نفخ شن. دکتر بلاتنر میگه : خود رو عادت بدین که برچسب غذایی خوراکیا رو بخونین. وقتی که غذاهای فراوری شده یا کنسروی یا مواد غذایی منجمد رو می خرید، مراقب باشین که بیشتر از ۵۰۰ میلی گرم سدیم نداشته باشن یا یعنی سدیم خود رو در روز به ۱۵۰۰ تا ۲۳۰۰ میلی گرم محدود کنین. دنبال مواد غذایی باشین که روی برچسب اونا نوشته شده «بدون سدیم» یا «سدیم پایین» یا «سدیم خیلی پایین».

۸- در مصرف شکلای جور واجور لوبیا و سبزیجات گاز آور دقت کنین

اگه شما به خوردن لوبیاها عادت نداشته باشین، در این صورت اونا در بدن شما گاز تولید می کنن. این مسئله در مورد سبزیایی از خونواده کلما مثل کلم بروکلی، کلم بروکسل و گل کلم هم صادقه. این نکته به این معنی نیس که شما باید خوردن این مواد بسیار مغذی و شامل فیبر بالا رو ترک کنین.

دکتر بلاتنر میگه: در مورد لوبیاها نگران نباشین. فقط کافیه اونا رو به آرومی به رژیم غذایی خود اضافه کنین تا بدن شما خود رو با ترکیباتی که می تونن باعث ایجاد گاز شن تطبیق دهد.  یا اینکه شما می تونین بعد از خوردن اونا مواد ضد نفخ بخورین تا گازی رو که سبزیجات و لوبیاها تولید می کنن خنثی کنن یا کم کنن.

۹- وعده های غذایی کوچیک تری رو در نوبتای بیشتر بخورین

بجای خوردن سه وعده غذایی بزرگ در روز، اندازه وعده های غذایی خود رو کوچیک تر و تعداد اونا رو بیشتر کنین. این می تونه شما رو از نفخ کردن که چیزی ناگزیر بعد از وعده های غذایی بزرگه نجات دهد. خوردن وعده های غذایی متناوب هم اینکه می تونه به کنترل قند خون و هم اینکه مدیریت اشتهای شما کمک کنه. پس تلاش کنین روزانه پنج یا شش وعده غذایی بخورین، ولی مراقب باشین اندازه غذا و کالری دریافتی متناسب با نیاز بدنتون باشه.

۱۰- خوراکیا و نوشیدنیای ضد نفخ رو امتحان کنین

یه سری از تحقیقات نشون میده که نوشیدن و خوردن چای نعناع، زنجبیل، آناناس، جعفری و ماست پروبیوتیک (شامل باکتریای به درد بخور) ممکنه به کاهش نفخ کمک کنه. دکتر بلاتنر میگه: اینا همه مواد غذایی خوب و مفیدی هستن که متناسب مصرف می شن. پس به چه دلیل اونا رو امتحان نمی کنین تا ببینین به کاهش نفخ هم کمک می کنن یا خیر؟

مطلب آخر درباره باد کردن شکم:

Credit: healthtricksntips

کارشناسان فکر می کنن شما نباید روزه بگیرین، یا یکی از وعده های غذایی روزانه رو خط بزنین یا از ملینا و مسهلا یا قرصای دفع آب واسه کاهش وزن یا کاهش نفخ خود استفاده کنین. دکتر جنسن میگه: اگه می خواین واسه بلندمدت شکمی صاف داشته باشین، هیچ جایگزینی نیس جز اینکه چند کیلو وزن اضافه خود رو کم کنین.

واسه بیشتر افراد وقتی که بدن چربی کلی خود رو از دست میده این چربی رو از شکم هم کم می کنه. با اینکه مردم به گونه های متفاوتی وزن کم می کنن، ولی کاهش چربی منطقه شکم نسبت به بقیه نواحی کمی بیشتره.

اگه شما هر روز ورزشای عضلات شکم رو بکنین کمکی به از بین رفتن شکم برآمده شما نمی کنه. با اینکه شما نمی تونین حتماً چربیای یه نقطه خاص رو محوکنید، ولی می تونین عضلات شکمی خود رو به وسیله تمرینات پیلاتیس یا ورزشای با توپ، تقویت کنین. و ماهیچه های قوی تر به صاف شدن شکم کمک می کنن.

خوبه مطلب قاتل خاموش: ۷ غذایی که با فشار خون بالا مقابله می کنن رو هم بخونین. هم اینکه مطلب متورم شدن شکم شما به خاطر چربیه یا نفخ معده؟ [قسمت اول] رو از دست ندین.

    مقالات در رابطه

  • ۷ نکته در مورد جرم گوش که سلامت شما رو نشون می دهد

  • قاتل خاموش: ۷ غذایی که با فشار خون بالا مقابله می کنن

  • ۱۰ عادت آزاردهنده که شما در باشگاه دارین

 

 

.

منبع :