مصرف تیلاپیا ممنوع!

میهن تاز: ماهی تیلاپیا در خیلی از کشورای آسیا، آفریقا و آمریکا پرورش پیدا میکنه. این ماهی نسبت به بقیه ماهیا قیمت پایینی داره و به دلیل سهولت مصرف، طرفداران بسیاری داره.

 شاید شمام هنگام گذر از ماهی فروشیا یا فروشگاه های مواد پروتئینی با تابلوی «ماهی تیلاپیا هست» مواجه شدین. مدتیه که این ماهی به بازار ایران وارد شده و حتی استخرهای پرورش ماهی هم شروع به پرورش تیلاپیا کردن.

شاید یکی از عوامل رواج این نوع ماهی در بازار ایران قیمت مناسب اون در مقایسه با بقیه ماهیا باشه. اما از اونجایی که از قدیم گفتن هیچ ارزانی بی دلیل نیس،

ما درمورد درستی و نادرستی این شایعه (ضررهای ماهی تیلاپیا) با متخصص تغذیه و کارشناس ارشد شیلات گفت و گو کردیم که شما در ادامه این مطلب می خونین.

مصرف تیلاپیا ممنوع!

تیلاپیا ضرر داره؟

ماهی تیلاپیا در خیلی از کشورای آسیا، آفریقا و آمریکا پرورش پیدا میکنه. این ماهی نسبت به بقیه ماهیا قیمت پایینی داره و به دلیل سهولت مصرف، طرفداران بسیاری داره.

تیلاپیا مثل بسیاری دیگه از ماهیا تیغای آزاردهنده نداره و گوشت اون خیلی راحت فیله و پخته می شه اما در سال ۲۰۰۸، کارشناسان دانشکده پزشکی دانشگاه «ویک فارست»

گزارشی از یه تحقیق منتشر کردن که خبر از مضرات ماهی تیلاپیا می داد. تیلاپیا اندازه بالایی امگا ۶ داره. این نوع اسید چرب فایده هایی واسه بازسازی بافتای آسیب دیده بدن داره

اما در عین حال مصرف بیشتر از اندازه اش هم خطرات بسیاری مثل مشکلات مغزی به دنبال داره و درواقع در این نوع ماهی اندازه اسید چرب امگا ۳ از امگا ۶ بسیار کمتره.

دکتر خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه در مورد نسبت این دو نوع اسید چرب در دو ماهی تیلاپیا و سالمون به سیب سبز میگه:

معمولا اسید چرب امگا ۳ باید بیشتر از اسید چرب امگا ۶ باشه. به طور مثال نسبت امگا ۳ به امگا ۶ موجود در ماهی سالمون ۱۰برابر همین اسیدهای چرب در ماهی تیلاپیاست و همین نسبت

خوب ارزشای غذایی این نوع ماهی رو مشخص می کنه. در ۳۰۰ گرم ماهی تیلاپیا، ۶۷ میلی گرم امگا ۳، ۸۴ میلی گرم امگا۶ و ۱۶ میلی گرم کلسترول هست

و همین آمار می تونه به شما نشون بده که این ماهی علاوه بر امگا۶، دارای اندازه بالایی کلسترول هم هست.

تیلاپیا دستپخت چینیا

تیلاپیا نیاز اکسیژنی کمی داره و دارای هزینه تولید پایینه. ضمن اینکه این ماهی توانایی رشد و افزایش خیلی سریع داشته و به دلیل نزدیک بودن طعم اون به طعم مرغ، خیلی زود طرفداران بسیاری پیدا

کرده. اوایل ورود ماهی تیلاپیا به ایران، این ماهی مثل بسیاری اجناس دیگه بازار از چین وارد می شد. طی گزارش منتشرشده به وسیله فاکس نیوز این ماهیا در کشور چین در محیط ناجور آلوده به

پسماندهای صنعتی پرورش یافته و با اینحال شرایط به بازار مواد غذایی دیگه کشورها وارد می شدن.

در این گزارش اومده که تیلاپیای چینی در استخرهای آب شامل آنتی بیوتیک و هورمون پرورش پیدا میکنه و از زباله، مواد بی ارزش و بعضی وقتا آلوده واسه تغذیه شون استفاده می شه

و مقادیر بالای هورمون می تونه مشکلات زیادی واسه نوجوانان در دوره بلوغ به وجود آورد. دکتر خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه در مورد این موضوع نظر خاصی ارائه نمی کنه

چراکه به نظر می رسه سازمانای در رابطه مثل سازمان کنترل غذا و دارو و وزارت بازرگانی نسبت به این موضوع نظارت کافی دارا باشن.

کارشناسان چه می گن؟

عیسی گلشاهی، مدیرکل دفتر پیشرفت بازار شیلات در مورد واردات ماهی تیلاپیا میگه: «واردات این نوع ماهی به روش خاصی انجام می شه

و سازمانای دامپزشکی و شیلات بر ورود این ماهیا به بازار نظارت می کنن. تولید و پرورش این ماهی در کشور چین و دیگه کشورای تولیدکننده

با استانداردهای بهداشتی صورت میگیره و پرورش دهندگان این ماهی واسه صادرات اون به دیگر کشورها مجبور به رعایت استانداردهای سازمان غذا و داروی کشورای اروپایی و آمریکا هستن.

در مورد واردات این ماهی به ایران هم بازدیدهای فنی دقیقی انجام شده و به وسیله سازمان دامپزشکی گواهیای بهداشتی اعطا شده.

نمایندگان ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی از مراحل پرورش بازدید می کنن و هیچ کدوم از موارد شایعه شده درخصوص آلودگی محیطی و تغذیه ناجور

این ماهیا تایید نمی شه. این موضوع فقط یه شایعه واسه استرس اذهان عمومی و جلب توجه افکار مردم به سمت مواد پروتئینی دیگه س.»

الان در مناطق گرمسیری کشورمون امکان تولید ماهی تیلاپیا هست اما با در نظر گرفتن هزینه های پرورش و روند تولید، واردات این ماهیا به قوت خود باقیه و فرآوری، بسته بندی، پخش و فروش این اجناس در کشور ما به توجه به صرفه تر می رسه.

پرورشی بخوریم یا دریایی؟

بهزاد سعیدپور، کارشناس محیط زیست دریایی و عضو هیات علمی دانشگاه محیط زیست، درخصوص به کار گیری کودهای حیوونی در روند پرورش ماهی تیلاپیا به سیب سبز میگه: «این کار در روند تولید بیشتر ماهیا در همه جای دنیا صورت میگیره و منع خاصی موجود نیس.

حتی به صورت طبیعی در رودخانه ها هم این اتفاق میفته و این موضوع باعث آلودگی خاصی نمی شه چراکه این مواد شرایط لازم

واسه گسترش جمعیت پلانکتون و فیتوپلانکتونا (جلبکای تک سلولی) رو جفت و جور می کنن و قبل از تیلاپیا در مورد قزل آلای پرورشی یا کپور هم این کار انجام می شد.»

دکتر خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه در مورد ماهیای پرورشی و دریایی میگه: «تغذیه دریایی ماهیا از موجودات ریزتر در محیط دریا، بسیار بهتر از ماهیای پرورشیه

و پیشنهاد می کنیم ماهیای دریایی رو در اولویت بذارین، اما در نظر داشته باشین که نسبت به اندازه ماهیا حساس باشین چراکه هر چی اندام ماهی بزرگ تر و سن ماهی بالاتر باشه امکان وجود مقدار بالای جیوه در بدن اون بیشتره، به خاطر همین پیشنهاد می کنیم

که ماهیای کوچیک تر رو به صورت تازه و بدون مواد نگهدارنده استفاده کنین.» تا حد امکان از سلامت پرورش ماهی مطمئن شین چراکه ماهیا با موادی که پرورش پیدا میکنن، بزرگ می شن و با همون مواد هم بر سر سفره های ما میان.

چه ماهیایی رو عوض کنم؟

در شرایط فعلی کشور ما که سرانه مصرف ماهی پایینه و ذائقه خیلی از خونواده ها با غذاهای دریایی همخوانی نداره، ورود ماهی تیلاپیا اتفاق خوبی هستش.

بااینکه ماهی تنها منبع ید هستش خیلی از خونواده ها براساس آیینای سنتی به جز شب یلدا و شب عید، گوشت ماهی رو در برنامه غذایی شون نمی گنجانند و خودشون رو درگیر بوی عجیب و تیغای آزاردهنده اش نمی کنن

اما با وجود سهولت مصرف این نوع ماهی، دکتر رحمانی، متخصص تغذیه پیشنهاد می کنه که این ماهی رو دائم مصرف نکنین

و در گروه غذایی دریایی تون تنوع و مختلفی به وجود بیارین و خانمای باردار، شیرده و کودکان از مصرف زیاد این ماهی دوری کنن.

اندازه مصرف ماهی یه فرد بالغ به صورت میانگین یه یا دو بار در هفته س و این دفعات رو میان ماهیای جور واجور مثل ماهی قزل آلا، سفید، سالمون و تن تقسیم کنین.

در مصرف ماهی تیلاپیا احتیاط نیاز به خرج بدین چراکه مصرف بیشتر از اندازه امگا ۶ باعث بیماریای قلبی و عروقی، بیماریای التهابی مثل آرتریت، آسم و آلرژی،

بیماریای خودایمنی مثل لوپوس می شه. این بیماریا طیف زیادی دارن و باید در مصرف این نوع از اسید چرب طرف احتیاط رو در نظر بگیرین.

اصل تنوع رو یادتون نره

کارشناسان تغذیه می گن ماهی سالمون، کولی، ساردین، قزل آلای رنگین کمانی و تن دارای امگا ۳ بیشتری نسبت به تیلاپیاهستند،

در برنامه غذایی خود بهره ببرین. اونا هیچ کدوم از ماهیا رو حذف نمی کنن اما نسبت به اندازه مصرف هشدارهای لازم رو ارائه می کنن.

مصرف تیلاپیا ممنوع!

هرماهی کنسروی تن نیس

از اونجایی که ماهی نسبت به بقیه جانشینان گوشت قرمز، پروتئین زودهضمی داره و چربیای لازم اون واسه بدن خوبه،

بهتره مواردی رو واسه درست انتخاب کردن در نظر بگیرین. پیشنهاد کارشناسان تغذیه اینه که ماهی رو به صورت تازه استفاده کنین،

اما اگه سراغ کنسروها رفتید، دور این غلط مصطلح رو خط بکشین که هر ماهی کنسروی، ماهی تنه. این روزا شکلای جور واجور ماهیا مثل سالمون، تن و حتی تیلاپیا در کنسروا بسته بندی می شن.

با ماهی ویتامین C استفاده کنین

ماهیایی که چرب هستن، باید به صورت تازه میل شن و اونا رو به مدت طولانی در فریزر نگهداری نکنین، علاوه بر اینکه ماهیای چرب نسبت به گرما و چگونگی طبخ وپز حساس هستن.

ما به شما پیشنهاد می کنیم که از راه بخارپز یا کبابی واسه صرف این ماده پروتئینی استفاده کنین، ضمن اینکه مصرف مواد غذایی شامل آهن همراه ویتامین C می تونه به جذب اون خیلی کمک کنه.

واسه این منظور می تونین به همراه ماهی کمی آبلیمو یا آب نارنج استفاده کنین تا آهن اون به طور کامل جذب بدن تون شه.

درخوراک تون تعادل بسازین

ماهی تیلاپیا هم مثل ماهیای دیگه طبع سرد داره، پس بهتره در انتخاب مواد غذایی که همراه اون میل می کنین حواستون باشه.

کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنن که با به کار گیری ادویه هایی مثل زیره، دارچین و زنجبیل که طبع گرم دارن ماهی رو مزه دار کنین و به این وسیله یه تعادل طبیعی به وجود بیارین.

.

منبع : mihantaz.com