: همین که دستگاه گوارش شما با ماست مشکلی نداشته باشه کافیه تا بتونین ماست رو به عنوان یکی از پایه های رژیم غذایی خود بذارین.

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ همیشه شنیده ایم که ماست پر از کلسیم بوده و مصرف اون واسه بدن به درد بخور و لازمه. این بار هم کارشناسان تغذیه این ادعا رو تایید کرده و بر مصرف روزانه این ماده لبنی تاکید دارن.

نمونه های جورواجور ماست از شکلای جور واجور ساده و چکیده گرفته تا کم چرب، یونانی یا طعم دار، شامل مقادیر زیادی کلسیم، پروتئین، ویتامینای B و مواد معدنی به درد بخور مثل پتاسیم، فسفر و منیزیوم هستن.

یه قوطی ۲۵۰ گرمی از ماست ساده کم چرب، بیشتر از ۴۰۰ میلی گرم کلسیم رو وارد بدن آدم می کنه که تقریبا نصف مقدار لازم بدن در هر روزه.

ماست از تخمیر شیر به وسیله باکتریای موسوم لاکتو باسیل (باسیل سازنده اسید لاکتیک از شیر) و استرپتوکوک درست می شه. این باکتریای به درد بخور هم اینکه به نام پروبیوتیکا هم شناخته می شن که اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین سالم نگه داشتن ماست، موجب بهبود طعم اونم می گردن.

پروبیوتیکا به هضم لاکتوز (قند شیر) کمک کرده و بخاطر این مصرف ماست رو واسه اشخاصی که توانایی هضم لبنیات رو ندارن، آسون کردن می کنن. علاوه بر گوارش آسون تر، محققان ثابت کردن که پروبیوتیک موجود در ماست به بهتر شدن هر چی بیشتر کارکرد سیستم ایمنی بدن آدم هم کمک زیادی می کنه.

جالبه بدونین که ماستای یونانی دو برابر بیشتر از نمونه های ساده، پروتئین دارن و دلیل اونم روند جفت و جور این نوع ماست است که بخش اعظمی از آب ماست و قند موجود در اون گرفته می شه.

به طور مثال، هر ۱۷۰ گرم ماست ساده بدون چربی، شامل ۸ گرم پروتئین و ۱۲ گرم قنده. این در حالیه که همین مقدار از ماست یونانی بدون چربی، ۱۵ گرم پروتئین و ۶ گرم قند رو داراس. نیاز به اشاره س که ماستای یونانی حدود نیم برابر سدیم کمتری هم دارن (۶۰ میلی گرم در برابر ۱۱۵ میلی گرم).

ماستایی که از شیر کامل جفت و جور می شن، چربی اشباع شده زیادی دارن که در تحقیقات نوین ثابت شده واسه سلامتی آدم هیچ گونه ضرری رو به دنبال ندارن.

در نتیجه تحقیقات گذشته گفته شده، مصرف چربیای اشباع شده ی موجود در مواد لبنی به کاهش خطر دچار شدن به بیماریای قلبی و عروقی منجر می شه. این در حالیه که مصرف چربیای اشباع شده در گوشت موجب افزایش این خطر می شه.

البته باید در نظر داشته باشین که این چربی بازم کالری بالایی به بدن وارد می کنه. طوری که می گن یه سطل ماست یونانی بدون چربی، شامل ۱۰۰ کالری و صفر گرم چربیه. شیر کامل هم ۷ گرم چربی اشباع شده و ۱۹۰ کالری داره.

در آخر هم به این نکته اشاره کنیم که ماستای طعم دار و میوه ای، دو تا سه برابر قند بیشتری نسبت به ماستای معمولی دارن. به طور مثال، اگه ۱۷۰ گرم ماست ساده بدون چربی حدود ۱۲ گرم قند داشته باشه، ماست بدون چربی وانیلی شامل ۲۵ گرم قند هستش. یا ماست شکلاتی تقریبا ۳۵ گرم قند در خود داره.

بخاطر این بهتره واسه مزه دار کردن ماست، خودتون میوه های تازه رو به اون اضافه کرده و تا حد امکان از ورود مواد مضر به بدن پیشگیری کنین.

.

منبع :